Ostoskorisi on tyhjä!
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tutki tänä vuonna nastarenkaiden kuntoa viidessä eri rengashotellissa eri puolilla maata. Yksi värisyttävä havainto oli, että useimpien rengassarjojen huonoimmassa renkaassa ehjiä nastoja oli jäljellä alle 60% alkuperäisestä määrästä ja noin kaksi kolmasosaa tutkituista rengassarjoista arvioitiin laittomiksi liian suurien, yli 25% nastamääräerojen vuoksi ?
”Etuvetoisessa autossa eturenkaiden urasyvyys ja nastamäärä hupenevat takarenkaita nopeammin. Samalla eturenkaiden nastaulkonemilla on tapana kasvaa. Kuntoerojen tasaamiseksi nastarenkaiden sijaintia olisikin kierrätettävä jopa 3 000 ajokilometrin välein, jos etuvetoautolla ajetaan pääasiassa paljaalla asfaltilla”, tutkimuksessa todetaan.
Olemme samaa mieltä siitä, että nastarenkaiden tasainen kuluminen on tavoiteltavaa liikenneturvallisuuden, ympäristön ja taloudellisuuden kannalta – siksi teemme talvirengassarjan ostajille välivaihdon akselilta toiselle veloituksetta ensimmäisen kauden aikana ?
Toinen värisyttävä havainto tutkimuksessa oli, että henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa talvikelionnettomuuksissa renkaat ovat huomattavasti kuluneempia kuin yleensä talviliikenteessä ? Ajoneuvon hallinnan menetyksiin näyttäisi usein liittyvän liian suuri tilannenopeus, ajonvakautusjärjestelmän puuttuminen sekä selkeästi huonommat renkaat taka-akselilla.
Trafin tekemästä nastarengastutkimuksesta voit lukea lisää täältä: https://www.trafi.fi/tietopalvelut/julkaisut/2017_tutkimukset/nastarenkaiden_kuntoerot_riskitekijana