Renkaiden typpitäyttö

Etusivu / Palvelut / Renkaiden typpitäyttö

Typpitäytöllä vähennät polttoaineenkulutusta

Pienikin paineenlasku renkaan ilmanpaineen ohjearvoista voi kasvattaa polttoaineenkulutusta jopa 30 prosenttia. Tämä tarkoittaa suurempia polttoainekustannuksia. Jos paineet ovat noin kolmanneksen alemmat, rengas kuluu lähes puolet nopeammin! Typellä täytetty rengas siis säästää ajamisen tuomia kuluja.

Typpitäytön edut paineilmaan verrattuna:

  • pienempi polttoaineenkulutus
  • hitaampi paineen väheneminen
  • pitempi renkaiden käyttöikä
  • paremmat ajo-ominaisuudet
  • tasaisempi rengaspaine

Uudempien autojen TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) -merkkivalo saattaa tervehtiä kuljettajaa ahkerasti vingahdellen lämpötilojen muuttuessa tai auton seistessä pidemmän aikaa. Esimerkiksi kovien pakkasten aikaan renkaiden paine laskee ja saattaa sytyttää TPMS-merkkivalon, vaikka varsinaista vikaa ei olisikaan. Myös toiselle puolelle autoa paistava aurinko voi lämmittää toisen puolen renkaat ja nostaa rengaspainetta, jonka johdosta TPMS-merkkivalo saattaa syttyä. Jos asia epäilyttää, autamme mielellämme. Rengaspaineiden tarkistus ja lisäys ei meiltä juuri aikaa vie, joten emme siitä mitään edes veloita? TPMS-anturien herkkyydestä johtuvaan merkkivalon syttymiseen lämpötilojen muuttuessa tarjoilemme lääkkeeksi renkaiden typpitäyttöä, jolloin paineet pysyvät paremmin pakkasellakin ? Meillä Joensuun Rengasmarketissa on renkaanvaihtolinjastolla kiinteä typpigeneraattori ja typpitäytöistä vuosien kokemus.

Typpitäyttö

5 € / rengas

Mitä typpi on?

  • Typpi on alkuaine, joka esiintyy kaksiatomisena kaasuna N2. 78 % hengitettävästä ilmasta on typpeä.
  • Reaktiokyvytön aine, joka ei reagoi esim. kumin, teräksen tai alumiinin kanssa.

Typen jalokaasu-ominaisuuksien takia sitä on usein käytetty renkaiden poikkeuksellisissa käyttöolosuhteissa ja vaativissa ympäristöissä, kuten lentokoneissa, kaivosteollisuudessa ja raskaan kaluston ajoneuvoissa.

Typpeä käytetään yleisesti myös autourheilussa sellaisilla radoilla, joilla huippunopeudet nousevat äärimmäisen korkeiksi. Perinteisen paineilman sijasta käytettävä typpi säilyttää rengaspaineet 3-4 kertaa pidempään kuin paineilma. Kuivalla typellä täytetyn renkaan painevaihtelut ovat pienemmät kuin kosteammalla, happea sisältävällä paineilmalla täytetyn renkaan. Typpi ei heikennä renkaan kumiseoksen ominaisuuksia, ei ruostuta eikä hapeta vanteita.