Ostoskorisi on tyhjä!
Talvirenkaiden valintaprosessi voi lukuisien rengasmerkkien viidakossa tuntua hankalalta. Ensiksi kannattaa tarkistaa oma rengaskoko entisistä talvirenkaista. Myös auton rekisteriotteesta löytyy rengaskoko, mutta rekisteriotteessa on usein ilmoitettu monia vaihtoehtoja ja sen vuoksi on hyvä tietää, minkä kokoiset vanteet omistamissasi talvirenkaissa on.
Ensiksi kannattaa miettiä, minkälainen on oma päivittäinen liikkumistarpeesi. Onko työmatkasi päivittäin valtatietä, joka on suurimman osan talvesta sula ja hyvin hoidettu? Vai ajatko paljon jäisiä sivuteitä tai pienempiä maanteitä, jotka ovat usein jääpintaisia?
Kitkarengas on mukavan hiljainen ja tietä säästävä vaihtoehto ja mikä parasta, renkaat voi vaihtaa jo hyvissä ajoin syksyllä alle. Huippumerkkien kitkarenkaat pitävät myös jäällä hyvin ja kitka onkin erinomainen vaihtoehto pääteillä liikkuville. Jäisillä pinnoilla nastarenkaasta on selkeää hyötyä ja jos ajat suurimmaksi osaksi pieniä, jäisiä teitä, kannattaa valita nastarenkaat. Jos sinulla ei ole aiempaa kokemusta kitkarenkailla ajamisesta Suomen talviolosuhteissa, kannattaa panostaa merkkirenkaisiin.
Kun valinta nasta- ja kitkarenkaiden välillä on tehty, voit alkaa miettiä, millaiset renkaat haluat. Suomessa myydyistä talvirenkaista on 80 % ns. premium-renkaita. Monilla tunnetuilla valmistajilla löytyy edullisempia vaihtoehtoja, jotka ovat usein aiempaa teknologiaa, mutta kuitenkin hyviä pohjoismaisia talvirenkaita. Esimerkiksi Continentalilla on useampia tuotemerkkejä. IceContact 2 on Continentalin huipputuote, Gislaved NordFrost 200 on Continentalin toinen hieman edullisempi premium-tuote ja Matador Sibir Ice 2 on keskihintainen hyvä talvirengas, jossa käytetään aiempaa pintamallia. Kaikissa kolmessa vaihtoehdossa on kunnollinen pohjoismainen talvirengaskumiseos ja suomalaiset Tikka-nastan valmistamat nastat. Aiempi teknologia ei tarkoita, että näillä renkailla olisi ikää, vaan ne ovat jatkuvassa tuotannossa edelleen. Renkaan valmistusajankohta (dot-luku) on aina luettavissa renkaan kyljestä.
Perheen kakkosautoon ei useinkaan haluaisi sijoittaa suuria summia, mutta yleensä juuri sillä autolla viedään lapsia kouluun ja harrastuksiin. Useinkin kakkosauto on pienempi ja vanhempi, eikä siinä ole samanlaisia turvallisuusjärjestelmiä kuin uudemmissa autoissa. Lisäksi kakkosautolla ajavat hyvin usein perheen vähemmän kokeneet kuskit. Juuri tällaiseen autoon tarvitaan hyvät talvirenkaat ja mikäli aivan kalleimpia merkkirenkaita ei raaski hankkia, kannattaa valita vähintään tunnetun valmistajan edullisempi tuote.
Jopa puolet merkkirengasta halvemmat kiinalaiset talvirenkaat saattavat houkutella hinnalla. Vaikka halpisrenkaat ulkonäöltään muistuttavatkin merkkirenkaita, ne on tehty täysin erilaisista materiaaleista, eikä niillä ajaminen ole turvallista vaativissa lumisissa ja jäisissä olosuhteissa. Kiinassa ei valmisteta joustavia, pohjoismaisiin talviin tarkoitettuja kumiseoksia, vaan kulutuspinnoissa käytetään kesärengasseoksia. Myöskään kulutuspinta ei ole tarkemmin katsottuna samanlainen. Merkkirenkaissa on tarkkaan lasketut lamellileikkaukset ja -kulmat, siis renkaan turvallisuuden takaavat asiat. Halvimmissa aasialaisissa nämä on tehty oikomalla, kiinnittämättä huomiota tärkeisiin yksityiskohtiin. Myös kiinalaisten halparenkaiden nastat on yleensä valmistettu halvasta alumiiniseoksesta, eivätkä ne ole läheskään yhtä tehokkaita ja kuluvat hyvin nopeasti. Hyvissä olosuhteissa tällaisilla renkailla voi toki ajaa, mutta tällaiset renkaat hankkiessaan pitää aina muistaa niiden heikommat turvallisuusominaisuudet.