Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi tutki tänä vuonna nastarenkaiden kuntoa viidessä eri rengashotellissa eri puolilla maata. Yksi värisyttävä havainto oli, että useimpien rengassarjojen huonoimmassa renkaassa ehjiä nastoja oli jäljellä alle 60% alkuperäisestä määrästä ja noin kaksi kolmasosaa tutkituista rengassarjoista arvioitiin laittomiksi liian suurien, yli 25% nastamääräerojen vuoksi ?

”Etuvetoisessa autossa eturenkaiden urasyvyys ja nastamäärä hupenevat takarenkaita nopeammin. Samalla eturenkaiden nastaulkonemilla on tapana kasvaa. Kuntoerojen tasaamiseksi nastarenkaiden sijaintia olisikin kierrätettävä jopa 3 000 ajokilometrin välein, jos etuvetoautolla ajetaan pääasiassa paljaalla asfaltilla”, tutkimuksessa todetaan.

Olemme samaa mieltä siitä, että nastarenkaiden tasainen kuluminen on tavoiteltavaa liikenneturvallisuuden, ympäristön ja taloudellisuuden kannalta – siksi teemme talvirengassarjan ostajille välivaihdon akselilta toiselle veloituksetta ensimmäisen kauden aikana ?

Toinen värisyttävä havainto tutkimuksessa oli, että henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa talvikelionnettomuuksissa renkaat ovat huomattavasti kuluneempia kuin yleensä talviliikenteessä ? Ajoneuvon hallinnan menetyksiin näyttäisi usein liittyvän liian suuri tilannenopeus, ajonvakautusjärjestelmän puuttuminen sekä selkeästi huonommat renkaat taka-akselilla.

Trafin tekemästä nastarengastutkimuksesta voit lukea lisää täältä: https://www.trafi.fi/tietopalvelut/julkaisut/2017_tutkimukset/nastarenkaiden_kuntoerot_riskitekijana