Talvirenkaiden valintaopas – Turvallisuus ja Oikea Valinta



Talvirenkaiden valintaprosessi voi lukuisien rengasmerkkien viidakossa tuntua hankalalta. Ensiksi kannattaa tarkistaa oma rengaskoko entisistä talvirenkaista. Myös auton rekisteriotteesta löytyy rengaskoko, mutta rekisteriotteessa on usein ilmoitettu monia vaihtoehtoja, ja sen vuoksi on hyvä tietää, minkä kokoiset vanteet omistamissasi talvirenkaissa on.

Nastat vai kitkat? Valinta ajotarpeen mukaan
Aluksi kannattaa miettiä, minkälainen on oma päivittäinen liikkumistarpeesi.



Nastarenkaat
Jää (erityisesti peilijää ja alijäähtynyt vesi)
Ajat suurimmaksi osaksi pieniä, jäisiä teitä tai kaupunkialueiden kuluneita risteyksiä, joissa riski on suurin.
Kitkarenkaat
Lumi ja hyvin hoidetut, sulat tiet
Ajat pääasiassa valtateitä, jotka ovat suurimman osan talvesta sulia, ja arvostat hiljaisuutta.
 
Kitkarengas on mukavan hiljainen ja tietä säästävä vaihtoehto, ja renkaat voi vaihtaa jo hyvissä ajoin syksyllä alle. Huippumerkkien kitkarenkaat pitävät myös jäällä hyvin, kitkarengas onkin erinomainen vaihtoehto pääteillä liikkuville. Nykyaikaiset kitkarenkaat toimivat kaikissa talviolosuhteissa hyvin ja mukavuutensa vuoksi ne valitaan entistä useammin talvirenkaiksi, etenkin sähkö- ja hybridiautoihin. Nämä autot ovat usein painavampia, mikä asettaa vaatimuksia renkaan kantavuudelle. Jos sinulla ei ole aiempaa kokemusta kitkarenkailla ajamisesta Suomen talviolosuhteissa, kannattaa panostaa merkkirenkaisiin.
Jäisillä pinnoilla nastarenkaasta on selkeää hyötyä, ja jos ajat suurimmaksi osaksi pieniä, jäisiä teitä, kannattaa valita nastarenkaat.

Laatu ja merkkivalinnat
Suomessa myydyistä talvirenkaista on 80 % ns. premium-renkaita. Monilla tunnetuilla valmistajilla löytyy edullisempia vaihtoehtoja, jotka ovat usein aiempaa teknologiaa, mutta kuitenkin hyviä pohjoismaisia talvirenkaita.
Esimerkiksi Continentalilla on useampia tuotemerkkejä. VikingContact 8 on kitkarenkaiden huippu uutuus ja Tekniikan Maailman testivoittaja, ja IceContact 3 on Continentalin nastarenkaiden huipputuote. Gislaved NordFrost 200 on Continentalin toinen hieman edullisempi premium-tuote, jossa käytetään aiempaa pintamallia. Kaikissa vaihtoehdoissa on kunnollinen pohjoismainen talvirengaskumiseos ja suomalaiset Tikka-nastan valmistamat nastat. Aiempi teknologia ei tarkoita, että näillä renkailla olisi ikää, vaan ne ovat jatkuvassa tuotannossa edelleen. Renkaan valmistusajankohta (dot-luku) on aina luettavissa renkaan kyljestä.
Perheen kakkosautoon tarvitaan hyvät talvirenkaat. Kakkosauto on usein pienempi ja vanhempi (vähemmän turvallisuusjärjestelmiä), ja sillä ajavat usein perheen vähemmän kokeneet kuskit. Jos aivan kalleimpia merkkirenkaita ei raaski hankkia, kannattaa valita vähintään tunnetun valmistajan edullisempi tuote.

Mitä eroa kiinalaisen ja pohjoismaisen talvirenkaan välillä on?

Jopa puolet merkkirengasta halvemmat kiinalaiset talvirenkaat saattavat houkutella hinnalla. Vaikka halpisrenkaat ulkonäöltään muistuttavatkin merkkirenkaita, ne on tehty täysin erilaisista materiaaleista, eikä niillä ajaminen ole turvallista vaativissa lumisissa ja jäisissä olosuhteissa.
Kumiseos: Kiinassa ei valmisteta joustavia, pohjoismaisiin talviin tarkoitettuja kumiseoksia. Kulutuspinnassa käytetään usein kesärengasseoksia, jotka kovettuvat pakkasella ja menettävät pitonsa.
Rakenne: Myöskään kulutuspinta ei ole tarkemmin katsottuna samanlainen, merkkirenkaissa on tarkkaan lasketut lamellileikkaukset ja -kulmat, kun taas halvimmissa aasialaisissa nämä on tehty oikomalla, kiinnittämättä huomiota tärkeisiin yksityiskohtiin
Nastat: Kiinalaisten halparenkaiden nastat on yleensä valmistettu halvasta alumiiniseoksesta, eivätkä ne ole läheskään yhtä tehokkaita ja kuluvat nopeasti.

Hyvissä olosuhteissa tällaisilla renkailla voi toki ajaa, mutta tällaiset renkaat hankkiessaan pitää aina muistaa niiden heikommat turvallisuusominaisuudet.

Lakisääteiset vaatimukset ja renkaan kunto
Oikeanlainen rengasvalinta ei ole vain turvallisuuskysymys, vaan myös lakisääteinen velvoite.
1. Käyttöaika ja Laki
Talvirenkaiden käyttöaika: Talvirenkaita on käytettävä marraskuun alusta maaliskuun loppuun, jos sää tai keli sitä edellyttää.
Nastarenkaat: Nastarenkaita saa käyttää marraskuun alusta maaliskuun loppuun tai näiden aikojen ulkopuolella, jos sää tai keli sitä edellyttää.
2. Urasyvyys ja Ikä
Lakisääteinen urasyvyys: Lain mukaan talvirenkaan pääuran syvyyden tulee olla vähintään 3,0 mm.
Turvallisuussuositus: Turvallisuuden kannalta suositellaan kuitenkin, että urasyvyys olisi vähintään 5–6 mm, sillä kuluneen renkaan pito heikkenee merkittävästi lumella ja sohjossa.
Renkaan ikä: Renkaan enimmäiskäyttöikä tulisi olla noin 5 vuotta käyttöönotosta. Kumiseos alkaa kovettua iän myötä, mikä heikentää pitoa. Renkaan valmistusajankohta (DOT-luku) on luettavissa renkaan kyljestä.
3. Tärkeät merkinnät ja Paineet
3PMSF-symboli: Aidot pohjoismaiset kitkarenkaat on merkitty 3PMSF-symbolilla (kolme huippua ja lumikide), joka varmistaa renkaan soveltuvuuden vaativiin talviolosuhteisiin.
Rengaspaineet: Kylmä ilma laskee painetta: jokainen 10 asteen lämpötilan lasku alentaa rengaspainetta noin 0,1 bar. Tarkista paineet säännöllisesti pitääksesi pidon ja kestävyyden optimaalisina.

Yhteenveto
Autolehtien rengastestejä lukemalla saa hyvän käsityksen renkaiden suorituskyvystä. Kun valitset alleen esimerkiksi viiden parhaan joukossa useampana vuonna olleen rengasmerkin, ei rengasvalinta voi mennä hirvittävän pieleen. Tarkempaa tietoa renkaan ajo-ominaisuuksista ja erityisesti sinun ajoihisi sopivat suositukset saat meiltä.